filmfilmfilme

leaudsa-ncep cu ultimul vazut: “masculin feminin: 15 faits precis” (1966), jean-luc godard; godard care e mare, da, si pe care-l vad abia a doua oara (prima oara fiind cam nerelevant, de fapt) si despre care inca nu ma simt pregatita sa vorbesc pe bune; tre’ sa mai vad chestii de-ale lui si sa le diger cum se cuvine. dar, ca sa fiu cat mai directa, filmul m-a lasat cu gura cascata; sau, altfel zis, m-a tinut cu gura cascata de la-nceput pana la final. un colaj nebunesc, agresiv si indraznet – si ca tehnica, si ca continut – al anilor ’60 francezi, cu si despre tineri; in centru, jean-pierre leaud – one of my fav (mereu tanarul & nelinistitul antoine doinel din seria lui truffaut, despre care am mai scris), un soi de ‘french new wave icon’ pe vremea aia. [joc de cuvinte: daca ‘masculin’ contine ‘mask’ si ‘ass’, ‘feminin’ nu contine nimic… ultima scena, figura unei madeleine indecise si din ‘feminin’ ramane, dintr-o miscare, ‘fin’; superb!] luat vreo 2 premii pe la berlin. m-a entuziasmat pana peste cap.

din odiseea mea cu woody allen bifez acu “manhattan murder mistery” (1993). tiparul cuplului allen – diane keaton (care a facut senzatie, ce sa mai…) incepe totusi sa ma cam plictiseasca. enough is enough. criminalii lui woody allen, putini cati sunt, nu-s niciodata ostentativi, cu omoruri ‘in serie’ etc.; de altfel, cu totii sunt indivizi demni, cu imagine, reputatie, intelectuali prosperi, minti limpezi, ba chiar oameni ‘cumsecade’ ai zice : )) (vezi “crimes and misdemeanors” sau, de ce nu, nitel dostoievskianul “match point”), care, extrem de contextual, ajung sa comita marea fapta. daca in astea doua tocmai amintite, vinovatul nu e prins, iar crima – in mod cinic, desigur – pare de fapt sa (re)stabileasca ordinea (asa, cam ca-n basm), de unde si un dramatism ‘grav’ (ca sa-l citez iar pe vinci), in “manhattan…” (a nu se confunda cu “manhattan”-ul din 1979, tot al lui woody allen), povestioara amatoresc-detectivista, care va duce la prinderea ‘animalului’, cu tot simtul ei (auto)parodic, m-a lasat rece. prefer de o mie de ori mai mult “rear window”-ul (1954) lui hitchcock, cu care inevitabil am facut legatura.

(in curand voi face primii pasi intr-ale filmului chinez. “farewell my concubine”, care a luat palme d’or in 1993, impreuna cu “the piano” – deja vazut si indelung savurat -, m-a coplesit, astept sa mi se ‘aseze’ impresiile.)

p.s. in imagine, monsieur leaud in rolul ratacitorului paul din “masculin feminin”. (aproape ca-mi pare rau ca pedanteria mea n-a mai mers atat de departe – caci comoditatea a fost mai mare – incat sa pun accentele in franceza; insa, cum nu folosesc nici diacritice, o iau ca pe o chestiune de consecventZa – ca sa Zic asa.) :)


3 responses to “filmfilmfilme

  • tiz

    Buna observatie ai facut in leg cu personajele lui woody . Tipu asta esentialmente este un moralist , si ca orice moralist – un pervers . Faptul ca depravarea personajelor are loc post-priori insa nu ma incanta , fiind tranzitia cea mai usoara si mai fireasca . Iti recomand un Gaspar Noe – Irriversible (sau cum dracu..) daca vrei sa asisti la o deflorare interesanta a personajelor (a-priori , deci mai greu de digerat..)

  • voroncas

    “irreversible” era deja pe lista mea (lunga) de asteptare.
    m-am gandit indelung la faza cu ‘depravarea’ personajelor & stuff sau la un woody allen moralist. (poate detaliezi.) :D iar faptul ca aici criminalul e prins nu mi se pare un element moralizator – gandeste-te la ‘cum’ e prins, la perspectiva cinica si parodica asupra unei crime aproape gratuite etc.

  • the mad hatter

    @tiz: daca cineva e moralist, atunci e pervers. de ce? ‘post-priori’ e un alt fel de a spune ‘a posteriori’ ?
    asa cum vad eu lucrurile, [acum urmeaza si bucatile mele aforistice] woody allen se joaca cu noi – aia de ne uitam la el. sa nu-l credem, orice ar spune.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: