false note despre un master de căcat. nervi de iarnă și alte fantezii

vorbim de etape. stari, stadii, momente, in echilibre ce se rup si se refac la loc (si toate retorica aia baroca, care oricum n-are nici o legatura ‘avizata’ cu se spun acu), fara sa respecte vreo lege anume sau cine stie ce fatalitate. mai ti-e lene de tot, mai iti revii, mai iti vine vreo superidee, mai dai sanselor cu piciorul, mai regreti, mai citesti, mai uiti, mai te faci ca scrii si o iei de la capat, intr-o recurenta a temelor & motivelor ‘existentiale’ care sa-ti demonstreze ca nimic nu e ireversibil si definitiv. miscare continua, din fericire, ceea ce anuleaza pesimismul zgomotos al decaderii implacabile, precum si hiperentuziasmul succeselor in lant.

fireste, micul meu discurs introductiv nu e decat un mod ieftin cu pretentii de teoretizare diletanta a unei perioade cam searbede din viata-mi ultimelor saptamani. si nu pentru ca mi s-ar fi intamplat ceva nasol – din contra; a fost in multe privinte una dintre cele mai productive si consistente ‘etape’ din existenta mea socio(-schizo)-culturala. lucrez intr-un mediu 100% cultura-arta-si-alte-isme, cu oameni cu idei si cu umor sanatos, m-am mutat deja de o luna si, contrar oricaror asteptari, inca nu-mi dau seama ‘care-i treaba’, de fapt. de cealalta parte, ‘spiritualiceste’, mi-a pierit – incet si sigur – cheful pentru un master anemic, cu cursuri disparate si diverse labareli care mai mult n-au legatura cu ‘literatura comparata’ si au ceva relatii cu teoria literara contemporana, unde, daca nu te-a prins marele val poststructuralist, n-ai ce cauta. si nu vreau s-o dau pe fatalisme (contrar a ceea ce tocmai ziceam), dar ie izbitor de greu sa faci in chip profesionist un master in romania. poate exagerez. o fi greu decat pe la litere. deci la scoala merg mai mult rar decat des, iar uneori o fac in virtutea respectului pentru cativa profesori de care eram deja atasata.

pentru ca e master, vorbim de cursuri putine. din alea putine, 2 se ocupa cu jurnalele de calatorie in strainatate ale entelectualilor romani, respectiv autobiografiile unor scriitori romani plecati, din varii motive (in general politice), pe la egzil. ‘mpare rau ca nici una dintre teme nu e dintre acelea care sa nu ma lase sa dorm. in continuare, cornel mihai ionescu – si-mi pare rau ca pe wiki scrie putin pentru o figura absolut remarcabila in eruditia sa – tine, de la inceputul anului, un curs de istoria artei, adica despre laocoon. :/ si monstri marini si serpisori si noduri si numeroase digresiuni enciclopediste (alea etimologice sa te lase cu gura cascata, nu alta!) care compun o enorma poveste la care studentul cu greu poate lua parte. pentru ca devine un curs pe tiparul “despre tot si nimic”. pe aceeasi directie, dar cu o tendinta pronuntata de masturbare autista, se inscrie si cursul d-lui moanga, ale carui cunostinte intr-ale artei sunt din nou impresionante. insist pe distinctia om – curs(ul) sau, caci cu moanga am iesit adesea pe la cafea si-am vorbit nenumarate si e una dintre figurile interesante ale facultatii noastre. insa cursul de iconologie de la master e rupt de orice coerenta. incepusem relativ promitator cu panofsky, apoi nu stiu ce s-a intamplat. hipnoza de cacat, exersare a noncomunicarii. iar de la conjunctii si prepozitii – vorba lu’ ghelase! – scenariul se rupe. si nu se mai reface pret de aproape 2 ore. la antoaneta tanasescu nu mai zic; este ea, intr-adevar, asa cum o sti(a)m, insa ma plictisesc, insa ma tot duc la curs si nu mai astept nimic. ne povesteste, cu stil, despre carti-si-viata, despre viata. si vorbim inevitabil din lumi paralele. probabil ca nu e vina nimanui. ‘vedeta’ masterului semestru asta e, de departe – si din tinuturile exotice, hehe, ale filosofiei -, vasile morar (aflat, hehe, printre acei secsi 50 de entelectuali autohtoni – ce-i drept, la peste 60 de ani, se tine misto rau!). mda, e pur si simplu din alt lut pedagogic, ca sa zic asa, fata de figurile familiare de pe la litere, in general non-didactice (cu efecte senzationale si dezastruoase deopotriva; e al draq de greu sa fii un prof neconventional, spectaculos si eficient in acelasi timp. ma-ntorc, n-am ce face, din nou la exemplul sebastian-vlad popa.). e impecabil, e relaxat, e amabil, insa domeniul eticii aplicate (care trebuia de fapt sa fie ‘etica & estetica’) nu trece dincolo de limitele unei frumoase curiozitati pentru mine. oricum, e un curs la care merg cu placere. o placere putin angajata. si-mi pare rau, eram obisnuita sa fiu cu totul acolo.

altfel spus, imi pare rau de ‘etapa’ asta dezamagitoare, filologic vorbind. imi pare rau ca-mi pare rau. e un context neinspirat, atata tot. astept, inertial, reale provocari pentru semestrele viitoare. astept un curs sanatos de literatura comparata. astept spectacolul cu care m-am obisnuit. bla bla, e un subiect nitel melancolic pentru mine. nu regasesc nimic demn de cinismu-mi sau de ironiile crunte pe care le azvarleam, nu fara o meschina simpatie, spre fostele mele colege, in prezent fericite ase-iste. (si sincer ma bucur pentru ele! desi mai tarziu, au luat decizia corecta!)

deci dupa primul semestru la masterul de teoria literaturii si literatura comparata al facultatii de litere din universitatea din bucuresti mi-e putin sila, de ei si de mine la un loc. curat baudelairian! oricum, important ie ca vine craciunu’-si-revelionu’, aci ne cacam pe ia de literatura si macar ne simtim bine-n pizda ma-sii de treaba.


11 responses to “false note despre un master de căcat. nervi de iarnă și alte fantezii

  • deghelase

    dar daca e ca intr-un roman modernist (german poate) din ala cu filos/zofie? Daca e doar o proba, prin care noi nu prea intelegem, dar la sfarsit suntem mai castigati cu ceva atat de mult mai subtil incat toate celelalte lucruri par ca dacia logan pe langa mertan?
    Cateodata imi pun intrebarea aceasta
    alteori imi spun ca sunt pur si simplu prost

    Ideea e alta, ca si noi ne-am aruncat ca viteii inainte. Normal era sa mai stam un an dupa facultate, doi, sa vedem cum e cu munca, cu oamenii in general s-abea p’orma sa ne-o luam la master
    dar vorba aia, daca nu ai master nu se uita nimeni la tine, in ziua de azi

  • mesmeea cuttita

    ay, carmen does, chiar asa dezastruoase sunt lucrurile?!

  • roxana e.

    ay, iuliean-o! “cu efecte senzationale si dezastruoase deopotriva”, ay??? ;)
    ah si vezi ca nush cum se face da’cand scrii tu despre nijte profi de pela litere mi se zice la ceva timp post-postare ca iera postarea mea da fapt! io n-am da gand sa-mi mai aud vorbe d-astea, atata-ti spun!! si-ashea nu stiu cum trec clasa fiindca am sarit parleazu poetic, ca si p-ala laocoonic, si p-ala al iconologiei…si din astea! ca io nu ies, ma, adesea la cafea cu figurile interesante ale facultatii nuastre, nu ies si pace!!
    oy, deghelase, dela “ideea e alta” haida-deh pe pragmatismu ala. poate tu nu te uiti la tine, in ziua de azi :/ revino-ti mai intru romanu modernist, fiule!

  • deghelase

    da. asa sunt eu pragmatic :\ dar inainte de asta tare bun ar fi fost un an sabatic. Mai Roxana

  • Diana

    Ah, de ce nu mai am 22 de ani? De ce sunt anemica si batranicioasa si complet lipsita de curaj? Af fi facut un master in strainatate, m-as fi deprins cu lumea internationala si ma stabileam in Danemarca.
    Promovez zborul in tarile calde. sau reci, dupa dorinta. Sa inveti/lucrezi in afara, in lumi socio-culturale, complet neschizo, de bun simt.
    Eh… batranetile mele…

  • voroncas

    @mesmeea cuttita:
    cam asta e treaba, desi am tot sperat sa mi se para sau sa fiu gratuit carcotasa.

    @deghelase & roxana e.:
    poate ne-om regasi candva calea!

    @Diana:
    nu cred ca-i chiar asa ireversibila chestiunea.
    cat despre plecatul (definitiv) pe-afara, nu (mai) cred ca-i o salvare neaparat. discutabil, oricum.

  • the mad hatter

    @voroncas: wow, acum imi dau seama ca nu cunosc pe nimeni caruia sa-i placa la master (am intrebat pe la litere, filosofie si mate-info).

  • voroncas

    @the mad hatter:
    de ce uare?!

  • Liliana

    Buna ziua,
    am dat de blogul dvstra cautand pe net persoane care au legatura in oricare fel cu Cornel Mihai Ionescu. Am nevoie sa iau legatura cu dansul si nu mai stiu cum. La universitate nu mai este. Aveti cumva un nr de telefon sau o adresa de mail a dansului?
    Multumesc!
    Liliana Chiaburu

  • voroncas

    nu prea am cum sa va ajut, cmi nu e usor de gasit.

  • val

    nu s-au schimbat multe lucruri la masterul asta. in afara de faptul ca, spre marele meu regret, CMI nu mai e. se pare ca si pe mine m-a cucerit v. morar si am cam aceeasi impresie despre moanga.
    tot rar inspre deloc.

Leave a Reply

