somethin’ special – for all the ladies

proaspăta descoperire a unor lucruri noi – încă neînchegate – îți produce un anume entuziasm inocent, pe care trebuie să-l cultivi din plin pe moment, tocmai pentru că nu durează decât o clipă. dacă încerci să-l prelungești, înseamnă că, desigur, te răsfeți, adică (di)simulezi.

săptămâna asta am început lecții de germană. de la zero. cu dana. care ne-a arătat cum se compun și se descompun cuvintele. și ce rețele semantice spectaculoase zac între ele. (lingvistica/etimologia ar fi putut fi pasiunea mea dacă eram un spirit mai disciplinat și mai… iscoditor, cred.)

observăm cu ochiul liber că-n germană la nominativ/acuzativ plural, substantivele masculine (și neutrele, dar asta nu prea contează acum) primesc articol hotărât de feminin (die). adică masculinul este 1 (unitatea), iar femininul e multiplicitatea (barocă, s-ar putea zice!). în continuare, cuvântul Mannschaft (echipă), deci format din bărbați, primește tot articol de feminin. mai multe particule-bărbat dau un întreg feminin, din care, știm asta, tot masculin va ieși. iar nu în ultimul rând, esterházy o ia de la capăt în „o femeie” de 97 de ori, în 97 de chipuri: există o femeie. mă iubește/mă urăște/etcetera./m. i. o. i./m. u. o. u.

(schema mea s-ar confirma întru armonie dacă n-ar exista și niște tipe pe lumea asta care insistă să-și zică feministe.)

și acum niște muzică de suflet.


7 responses to “somethin’ special – for all the ladies

  • Imparatul Utopic al Balcaniei

    ja das ist aber toll. viel spass! geile woerter wie rohrbuendelwaermetauscher und donaudampfschiffahrtsgesellschaftskapitaen, die brauchen eine heftige portion gender studies.

  • voroncas

    eh, asta da combinatorica.
    revin cu analiza (culturala) pe text! : ))

  • domnul D.

    Ce facem aici, Kollega? De ce-mi descurajezi învăţăceii?

  • voroncas

    @domnul D.:
    au contraire! :)

  • bughi mambo rag

    Una si mai si: in gemana fata (/fetita) e de genul neutru: das Mädchen !
    (explicatia ar fi ca e diminutivat cu sufixul -chen si toate diminutivele sunt de gen neutru)

    In plus, la cazurile dativ si genitiv substantivele feminine capata articolul der
    cel specific masculinului…

    In schimb feminsmul (febletea ta :) ) e de gen masculin: der Feminismus

    Eu de un an invat germana si inca n-am ajuns in faza in care sa pot zice ca pot descifra un text oarecare ce mi s-ar pune inainte – cu atat mai putin sa conversez….

  • voroncas

    de unde se vede ca “fetita” are ceva stofa de androgin in ea! :)

    cat despre studierea germanei, da, am auzit/vazut ca nu merge chiar usor treaba, dar dupa o saptamana inca nu m-am demoralizat. sa vedem!

  • Imparatul Utopic al Balcaniei

    Eh, fetiţa s-a defeminizat de-a lungul secolelor. Şi-a început cariera ca ‘die Magd’, vezi engl. maid – maiden.

    “Boys will be girls and girls will be boys…”

Leave a Reply

