elogiu legumelor

dac-ar fi să mă fac vreodată vegetariancă – ceea ce nu cred -, n-aș face-o nici pentru că vreau să duc o viață mai sănătoasă, nici pentru că-mi pasă de animale și nici pentru că sunt în vreo sectă or so, ci pentru trașantul motiv că legumele nu te pot păcăli – ceea ce vezi, ce miroși, ce guști este fix ceea ce vezi. și invers. (bine, asta până la soia care le pune capac!) (modificările genetice nu intră-n discuție acu, să nu exagerăm. deci rămân în sfera gustului & a plăcerilor sale.)

carnea întotdeauna ascunde ceva: un strat de grăsime în interiorul fripturii, un strat de grăsime la marginea șnițelului (care mai e și acoperit!), în cârnat, în salam, în mic, în chiftea, în perișoară sigur dai peste vreun zgârci dubios sau cine știe ce conglomerat ciudat, pe care îl elimini pe moment, deși te va bântui mai târziu pentru că nu știi ce dracu’ era de fapt. până și căcatul ăla mișto de somon afumat are la capăt o zonă maro deschis, puțin mai greu de mestecat și cu un gust diferit de restul „țesutului”. până și pieptul de pui, crud, are o grăsime subțire, dar cu atât mai perversă, tot pe margine. iar despre ce zace-n copanele de pui nici nu mai zic – e o grăsime mai scârboasă la gust decât aia de la porc, cu o consistență gelatinoasă de muci.

revenind la soia, să te ferești de ea ca de tămâie. soia imită orice, mai nou. soia e un micro-univers, replică la marele nostru univers. e insidioasă și imprevizibilă. acu ceva vreme am mâncat la un restaurant libanez (?), „la divan” crecă, de prin zona lipscani & co. am comandat niște platouri cu diverse combinații de tip aperitiv. totul delicios! în mijloc erau niște… „bulete” de ceva maroniu, ca niște chifteluțe. am băgat veselă una-n gură și am simțit că-mi dau mațele pe-afară. deși e imposibil de numit gustul, vag ar aduce cu untura râncedă. am ignit totul într-un șervețel și, încercând să mă conving că nu s-a întâmplat nimic, am continuat să mănânc din celelalte chestii. deși oamenii mei au mâncat și ziceau fie că e un amestec de carne, fie soia și că „n-are niciun gust”, compoziția aia slinoasă mi-a rămas complet necunoscută.

au mai trecut câteva ore, am uitat, m-am distrat. când am ajuns acasă mi-a venit în minte ca din senin gustul „acela” și am borât pe loc. de atunci mănânc la fel de prost, dar cu mai multă teamă!

dar de curând am redescoperit dovlecelul – pane sau nu – și mi-am recunoscut slăbiciunea/voluptatea usturoiului. aroma aia pur și simplu mă înnebunește și-mi dă un sens în viață!

p.s. acest text este ceea ce este, asemenea unei legume sincere, și mi-a venit în minte în timp ce mâncam (și comparam) în seara asta salată de vinete și o bucată de pește pane, care, la final, avea o consistență gumată ce n-a rezistat mestecării.

altfel, și eu îl prefer pe barthes vorbind cu stil despre decorul meselor japoneze și chipurile infinite ale orezului.


5 responses to “elogiu legumelor

  • mulliganoglu

    zona aia maro deschis e grasime stricata

  • Dumnezero

    Imi pare rau ca experienta ta cu soia e atat de proasta, e chiar o planta minunata. Preia gustul de la mancarea de in jur, este plina de proteine de inalta calitate (aproape acelasi nivel cu carnea) si e plina de substante bune ce nu se gasesc prin carne. O poti considera un fel de “paine”… totdeauna trebuie sa fie cu ceva pe langa. (Si nu are grasime, deci nu stiu ce chestie scarboasa ai incercat sa mananci.)

    Ave legumele! Sau macar condimentele.

  • mesmeea cuttita

    dar legumele umane unde sunt? si despre ele se poate vorbi intrucatva…

  • Razvan

    Vorb-aia, leguma la leguma trage, haha, hehe, hihi, hoho.

  • voroncas

    @mulliganoglu:
    sper.

    @Dumnezero:
    dar tot histrionica ramane soia asta!

    @mesmeea cuttita:
    pai asocierea om-de-tip-leguma nu-mi suna prea… sanatos. ar trebui sa luptam impotriva consacrarii. :)

    @Razvan:
    ai ghicit. zilele viitoare voi vorbi despre perfuzii.

Leave a Reply

