mărirea și decăderea bastiliei, librărie

librăria bastilia e, în fond, ca orice librărie care vine în urma și-n umbra cărtureștilor: are cărți, ceai și căni de vânzare (deși anunța o adevărată revoluție), iar clădirea care-o adăpostește e minunată. adevăratul brand bastilia se vrea sus în ceainărie (care-i și spațiu pentru lansări & co.), pe pereții mozoliți de ion barbu cu mare har și umor relaxat – cred ei. nu știu cine a conceput toată povestea asta, dar e fâsâită rău. n-are tact, n-are stil, n-are miez. dacă-mi bagi treaba cu ceci n’est pas une pipe și apoi mai și faci variațiuni în jurul ei, m-ai plictisit crunt. dacă pui capacul de veceu pe perete, iar m-ai plictisit de moarte, chiar și dacă în spatele capacului e o oglindă. dacă faci glume de-astea de benzi desenate de ziar, doar că pentru așa-ziși cunoscători, gen „de ce iubiți femeile?” / „de cărtărescu”, deja m-am întristat. dacă înșiri nume de scriitori, cu mici greșeli inserate în ele, ca să se bucure connaisseurii vigilenți, iar dedesubt mă izbești cu udrea și băsescu caricaturi, începe să-mi fie foarte greu.

problema este deci dacă chiar te ține și ești în stare să faci căcatul bici în momentul în care decizi să dai jos literatura, arta și restul de pe piedestal (ceea ce e firesc să vrei), ca să zic așa; dacă te ține să faci mișto cu stil, nu glume facile și obosite. de altfel, în contextele astea lucrul cu textul devine îngrozitor: riscant, predispus efectelor penibile, mult mai mult decât imaginea singură.

mai bine ar pune niște rafturi cu cărți și în mansarda aia (care-i tocmai bună de locuit de plăcere), să acopere eșecul de pe pereți.

măcar ceaiul și cafeaua sunt ieftine.


9 responses to “mărirea și decăderea bastiliei, librărie

  • Micawber

    Ideea de librarie cu carti reale (cu sau fara ceiuturi de “plante” si caricaturi “spirituale” pe pereti) e pe duca, oricat de tare s-ar supara unii. Toamna asta a dat faliment marele lant de librarii Borders din SUA, care miza mult tocmai pe ideea asta, cu ceainarie, bibelouri, atmosfera etc. Uite ca n-a (mai) tinut. Librariile reale (foarte putine, oricum) vor rezista numai in masura in care sunt anexa de bon ton a unor magazine virtuale puternice. Alea fac banii, libraria reala e doar blazonul pentru snobarime.
    Nu-i rentabil sa tii ditamai libraria (mai ales daca e situata central) ca sa traga doi insi de un ceai o zi intreaga si sa nu cumpere carti. Alea vor fi oricum din ce in ce mai scumpe si si le vor permite din ce in ce mai putini.
    Carti electronice si librarii virtuale, asta e viitorul, ne place sau nu. Mie nu-mi displace, e mai cinstit si mai practic.

  • valeria

    nu cartile electronice sunt viitorul .
    ” soptitorii profesionisti ” , da .
    fiecare va avea cate o voce de-asta in ureche sau in clipsul de la ureche .
    li se va ” spune ” cartea . sau li se va citi . cum va place :)
    vor face cariera vocile seci. pardon , secsi :))

    in locul tau , m-as bucura ca mai sunt librarii .

  • voroncas

    faptul ca existenta le-ar putea fi pusa in pericol de magazinele/depozitele de carte virtuale nu ma face sa-mi placa mai putin librariile, ca spatiu de relaxare si descoperire. problema mea era alta aici, oricum :)

    un exemplu totusi trist de librarie care probabil n-o va mai duce mult este anthony frost, libraria engleza, desi e un loc unic in bucuresti si desi n-as spune ca e totul la un supra-pret imposibil. insa eu insami mai degraba imi comand cartile in eng de pe bookdepository.co.uk (unde sunt considerabil mai ieftine si fara taxa de livrare!) decat sa le iau din librariile romanesti.

  • Nechayev

    de acord; am lasat vreo 5-600 de lei acolo, de craciun [aveau niste reduceri interesante] insa nu m-a impresionat deloc. casa, oricum, e misto.

  • Micawber

    Imi imaginam eu ca am pus un comentariu care n-o sa ma face prea popular :)

    Despre cartile audio (acelea cu ‘soptitul in urechi’, care nu mi se pare de altfel deloc degradant) am sa pun o postare pe propriul meu blog (cand, nu stiu, pentru ca o am in cap, dar mi-e lene s-o scriu).

  • voroncas

    @Nechayev
    da, vreo 2 saptamani dupa deschidere au avut 25% reducere la toate cartile. dar la cat spatiu au, ar putea veni cu o oferta mai bogata de carti.

    @Micawber
    sunt convinsa ca exista strategii [daca nu, se vor inventa] pentru ca librariile sa redevina rentabile (desi, de exemplu, carturesti nu cred ca sta prost la capitolul asta). nu cred ca se va renunta prea usor/curand la ele.

    despre audiobooks, pentru mine sunt mai degraba reminiscente [placute] ale copilariei, cand ascultam ore in sir povesti. acum mi-ar fi greu sa iau in serios tipul asta de experienta de receptare literara si nici nu stiu cata putere de concentrare as mai avea, nemaivorbind de efectul unei intonatii impuse.
    altfel, daca ai un job plictisitor si rutinar, cred ca un audiobook in ureche ar putea compensa. (de fapt, am un prieten care chiar face asta.)

  • dragos c

    am inteles doar ca nu-ti plac desenele lui ion barbu, mie-mi plac, indiferent de unele poante lame. totusi, nici o fresca cu scoala din atena sau citate din platon n-ar fi mers. poate niste expozitii ar fi fost perfecte.
    dar libraria are un concept nou, curat, de spatiu alb, mult mai modern decat prafuiala zidarita din carturesti. in fine, e bine ca exista si poate avem norocul sa dam de oameni deschisi (ceea ce incep sa ma indoiesc).
    singura mea problema este bulina rosie de pe cladire :(

  • voroncas

    @dragos
    da, despre bulina: era prea frumos…
    cat despre ilustratii/decor/mesaje, nici nu propuneam acu vreo varianta academica sau ‘clasicizanta’, dar tot cred ca s-ar fi gasit si variante mai inspirate, mai miezoase, pastrand registrul asta ‘cool’, relaxat etc. poate numai imagini, de exemplu?

Leave a Reply

