„oricum, în fiecare an a fost subiectivă”

de curând am încheiat meditațiile la română cu o fetișoară de clasa a VIII-a. genul emo (nu, ăștia încă n-au dispărut), dar nu chiar veritabil (un soi de copie ieftină, mai degrabă), pseudo-revoltată fără motiv, cu un pseudo-talent la desen care să compenseze pentru celelalte lipsuri majore, cum ar fi o inteligență vie. în fine, io estimasem că mai mult de 6 nu poate lua la testarea națională decât printr-o minune. ei bine, minunea s-a produs, a luat 7,10 și era realmente fericită, căci cine n-ar fi?

vorbesc cu ea la telefon și bag și yo ca tot omul clișeul ultimelor zile: și, ce-ai pus, subiectivă sau predicativă? ea: subiectivă. eu: bun, păi era simplu etc. (și îi explic de ce ar fi – mai degrabă – subiectivă). la care ea: și oricum, doamna, în fiecare an a fost subiectivă. (!)

mi s-a părut totuși un argument intuitiv bun (plus, până la urmă, dovedit istoric & statistic).

_____________

recunosc că mă aflu printre cei care, dincolo de argumentele academice ale lui dindelegan, văd (și simt) acolo un căcat de subiectivă și cam atât și nu m-apuc să sucesc întru relativitate fraza ca să-mi iasă predicativă; asta înseamnă practic că în nici o propoziție în care subiectul și numele predicativ sunt substantive/pronume, în ciuda oricărei topici, io n-o să pot spune cu precizie niciodată care-i subiect și care-i np. să zicem că avem o propoziție simplă: „el este prietenul meu”; păi stai că dacă schimb ordinea și zic „prietenul meu este el”, atunci „prietenul” devine subiect, iar „el” nume predicativ, de parcă însăși ordinea cuvintelor n-ar spune nimic despre funcția și sensul lor în propoziție. evident, e aberant ca schimbarea unei topici și-așa flexibile să-ți modifice și funcțiile sintactice, ca și cum „câine verde” și „verde câine” n-ar fi același lucru dpdv sintactic.

„ceea ce mă jenează / este dificultatea răsfoirii.” ăsta era exemplul din examen.

deci dacă aveam fraza „problema este (p1)/ că tu nu vrei aici (p2)”, aș fi putut spune că p2 poate fi și subiectivă?!

oricum, cei mai tari sunt ăia care au protestat să se accepte și varianta lor, cea de-a treia, cu atributivă. :)) de ce nu, e loc pentru toată lumea.


6 responses to “„oricum, în fiecare an a fost subiectivă”

  • Liviu Drugă

    1) – :))
    2) sigur mulţi elevi au învăţat din această bulibăşeală jenantă mai mult decât la orele de română

  • voroncas

    pai da, ca se pare ca intotdeauna tre sa existe rupturi drastice intre: gramatica scolara, aia uzuala, a bunului-simt (comun, ca sa zic asa) si aia academica, „stiintifica”.
    orc, recunosc ca gramatica (lrc-ul cu totul), studiata si despicata cu acribie, mi-a displacut in mod radical in facultate :D era ca o matematica, doar ca cu miza mult mai mica :))

  • Micawber

    Ne pricepem cu totii la lingvistica, dupa cum suntem competenti cu totii in materie de fotbal sau medicina. Cu un pic de efort, am putea deveni si arhitecti, biochimisti, fizicieni atomisti etc.
    Culmea e ca teoria sintactica a ultimelor doua-trei decenii (incepand cu lucrarea, Locality Principles in Syntax) tinde sa respinga concepte de tipul “propozitie subiectiva/predicativa/completiva circumstantiala” etc si o face cu argumente destul de convingatoare. Nu e insa locul aici pentru o asemenea discutie.
    Astea fiind spus, e limpede ca a bate capul bietilor copii de generala cu asemenea chestii e, vorba lui Creanga, cumplit mestesug de tampenie. Eu as incerca, macar cu titlu experimental, sa fac in scoala 80% lingvistica normativa/exercitii de exprimare/compunere etc. si doar vreo 20% teorie, si aceea redusa la esenta si lucruri cu adevarat utile.

  • Micawber

    Cred ca tastatura mi-a jucat o festa in comentariul de mai sus si a iesit ce a iesit.

    Erata

    In loc de:

    incepand cu lucrarea, Locality Principles in Syntax

    se va citi:

    incepand cu lucrarea lui Koster, Locality Principles in Syntax

    Asadar atributul era acel tip de apozitie care se desparte prin virgula (explicativa)… dar sa n-o luam de la capat cu tehnicalitati care nu ajuta la nimic.

  • Micawber

    Am senzatia ca s-a pierdut corectura pe care o facusem la comentariul anterior, anume ca trebuie citit “incepand cu lucrarea lui Koster, Locality Principles in Syntax”. Am adaugat “Koster” si acum se justifica virgula care sta inaintea apozitiei explicative :)

  • Liviu Drugă

    Se face mult mai putina analiza gramaticala (maximum 40%) acum in scoala generala decat inainte de Revolutie şi puţin după ’90 – apoi am rupt-o cu sistemul. Fiica mea a terminat a 7-a anul asta. Desi se pune accentul pe literatura si compuneri, copiii sunt o catastrofa, pentru ca interesul lor pentru textul literar este aproape de zero, in timp ce manualele si profesorii sunt depasiti total de tendintele literaturii in randul adolescentilor.

Leave a Reply

