vedeți-vă de treabă

deci stați mă liniștiți că editurile de la noi o duc bine-mersi. sunt și ele o industrie propriu-zisă – exact ca oricare alta (deși un cristian ține să diferențieze – undeva în mintea lui – producția de carte de aia de cârnați, de exemplu, cea de carte fiind superioară, logic, pentru că e mai nobil să citești o carte decât să mănânci un cârnat, cârnatul aici stând ca simbol al binecunoscutei manelizări care a cuprins românia în ultimii ani, cum le place unora să se văicărească fatalist, dar nu chiar, că uite mai avem câte un gaudeamus care e o oază de idealism și fericire edenică, „un loc unde oamenii vin fără să fie animaţi de dorinţe de profit sau de sete de putere”, poetizează pe lângă realitate cezar paul-bădescu într-un articol cel puțin ridicol, în care mai avea să ne spună că banii nu contează în viață).

vânzările au fost considerabil mai mari decât în anii trecuți, iar sâmbătă au avut număr record de vizitatori, deci hai să revenim cu picioarele pe pământ. humanitas a rupt iar cu pleșu, boia & co., cu tot cu reducerile aproape inexistente, de 2-3 lei la carte. rao a tronat în propriul univers de kitsch și somptuozitate ieftină, baricadându-se într-o fortăreață de plastic, cu reduceri infime (deși oricum n-au mai scos de o groază de timp niște literatură de oameni, c-au văzut că le merge excelent cu căcat pentru aventurieri și adolescenți loviți în cap; iar dacă nici nu-și plătesc traducătorii, e și mai bine, ies pe plus fără nici un efort). nemira, aceeași isterie fără margini, culminând cu soborul de preoți și slujba aferentă.

dintre editurile mari, poliromul rămâne exemplul maxim de meschinărie și zgârcenie tâmpă. cu un stand minuscul și, evident, supraaglomerat, cu cărțile înghesuite vai de morții lor, cu aceleași ediții banale spre foarte urâte. n-am văzut în viața mea o carte care să arate frumos, subtil, cu stil etc. la polirom. iar acu că l-au publicat pe tudor chirilă, s-au aranjat pentru o vreme (până mai scoate mihaela rădulescu o carte), la câte pisde umede erau la lansare pentru autograf. ok, la aspect, paralela 45 suferă și mai mult, dar măcar la ei ai un raport onest preț-calitate/estetic. 15 lei foucault, 10 lei deleuze & guattari sau baudrillard. pe bune acuma.

aș zice că singurul stand unde am observat și preocuparea pentru decor & atmosferă a fost vellant, o editură relativ mică, dar cu personalitate. nu am reușit să dau peste idea, care rămâne în continuare printre preferatele mele – o fi fost probabil înghesuită prin vreun cotlon la etaj, pe margine – păcat de cărțile alea puține și mișto pe care le scot. tot ascunsă era și editura tact – care-a scos gramatologia lui derrida, iar de curând deleuze cu cinema.

o surpriză plăcută a fost totuși că polirom a publicat anul ăsta, tradus pentru prima dată, capellanus – despre iubire, ediție bilingvă, biblia întreg evului mediu într-ale iubirii curtenești & co.

deci să stea și paul-bădescu liniștit, gaudeamus e în primul rând despre profit.

iar la final, niște poezie, că nici mercantil la infinit nu poate omul să fie… tot la poezie și la valorile spirituale se-ntoarce!

Eu stau şi scriu poemul care fute-n gură.
Eu stau şi scriu şi uite că te fut în gură.
Eu stau şi mă gândesc că ştii că meriţi să te fut în gură,
că dacă ştiai că nu meriţi
nu mai citeai poemul care fute-n gură politicianul român…
Nu-i aşa? Nu?

[sgb, poemul care fute-n gură politicianul român (fragment)]

restul poemului e din ce în ce mai prost și mai trist, vă invit deci să-l citiți, că poate eu greșesc. sgb are senzația, ca și un cristian cu morții mă-tii, că verbul a fute, folosit cu îndârjire și ostentație în scopuri poetico-politice, va ultragia lumea literară, va fi, ce să mai, o nouă fântână a lui duchamp, o nouă pulă avangardistă etc. oamenii ăștia trăiesc într-o defazare perfectă, în universul lor autist de războaie și revolte împotriva unor dușmani inventați.


13 responses to “vedeți-vă de treabă

  • petrov

    n-am dat clic la c.p. badescu ca nu pot sa-l suport pe cacatelu ala. la celalalt cretin am mai reusit sa citesc doua versuri. vreau sa-i transmit si sa transmit ca muie e mai expresiv decat a fute.

  • AlexG

    Cred că Cezar-Paul Bădescu se referea la oamenii care vin la târg ca spectatori/cumpărători și nu la editurile care-l organizează. Evident că unii ies pe minus și alții pe plus.

  • AlexG

    Cezar Paul-Bădescu, scuze

  • anonim

    Un Cristian
    traiesc in lumea mea, vorba acestei tute cu diploma
    din pacate, ca asta sunt mii si mii de defazate, care nu inteleg nici ce-nseamna o carte (pe care o cumpara cu banii parintilor sau o pirateaza constiincios de pe net).
    dar e bine sa dea din gura, vorb-aia.

    acum 3 minute

  • voroncas

    ce-aș mai vrea să-mi dea părinții bani să-mi iau cărți!

  • petrov

    ce-ti mai plac banii parintilor, voroncas!

  • Biografii postume

    eu aștept cu nerăbdare „Vă futeți în cur?”, autobiografia lui un cristian

  • anonim

    Humanitasul zice ca a vândut la Gaudeamus (în trei zile) peste 20K de cărți (la 10 euro – prețul mediu pentru Humanitas aș zice – asta vine 200 K euro). În estimp eMag a vândut tot în trei zile de 15000K euro, adică de 15 milioane de euro. Facând un raport simplu vedem că între cârnațul tehnologic și cărți există într-adevăr o diferență. E de fapt un coeficient : 75. Pe de altă parte n-aș vrea să văd sau să trăiesc în țara care vinde cărți de 15 mil. de euro în trei zile : având atăția dăștepți, idealiști etceilalți probabil ar face implozie, oricum n-ai putea să mergi pe stradă fără să fii agresat de reclame cu citate din Derrida, conversații în lift despre noumen, frizerii unde se clarifică temele din Indiile Galante și cine știe ce-ar mai trece prin cap locuitorilor dintr-o asemenea țară.

  • un fan sgs

    segebe face ordine. o sa vina stoian g. bogdan presedinte si va invata minte!

  • scorchfield

    Felul în care compari cartea cu cârnatul nu este onest, sigur că tinerețea te împinge în astfel de comparații. Eu, spre exemplu, văd în cârnat ceva ce ține de timpul trecut, deh! bătrânețea.
    De aceea eu respect -din păcate, mai mult cartea decât cârnatul.
    Ce n-aș da să fiu din nou tânăr.
    Un nou pact cu Diavolul?
    Oare numai eu l-am făcut?

  • ioana

    Dar era o afacere pentru cititori sa intre pe oareshce site-uri vinerea trecuta… Libris din Brasov a avut 40% la toate cartile din oferta, si la unele edituri (inclusiv Humanitas) 50%.

  • dragos c

    în legătură cu vellant, stai liniștită, am vorbit cu un autor francez tradus anul trecut la ei (de prietenul tău alexandru matei), mi-a spus că habar n-avea că-i ieșise cartea și că nu mai vrea să știe de românia.

  • gicu

    Ar trebuit atins si subiectul acelei edituri care a fost scutita de datorii la stat..a acelui politolog.. asa..pentru vederea mai clara a idealistilor

Leave a Reply

