scularea din morți

Când eram și mai tânăr, am scris o cărțulie cu versuri foarte frumoase. Când am început să scriu critică, recenzenții mi-au spus că sunt un poet slab. Adevărul este că sunt și un critic foarte bun, dublat de un bun autocritic.

*

De când a apărut Nu, recenzenții, nepricepând nimic din carte, mi-au spus că sunt deștept, dar neserios. M-au sfătuit să devin serios.
Dar că sunt deștept și neserios e un lucru pe care l-am scris eu însumi, de-a lungul și de-a latul întregii cărți: trei sute de pagini. Ei n-au înțeles că i-am atras în cursă și că nu sunt, în realitate, nici deștept, nici neserios, ci foarte tâmpit și foarte serios.

*

Cum am dovedit a fi un bun autocritic? Păstrând tot ce era frumos pentru mine; dând publicului ceea ce era urât; fiindcă îl desconsider.
Totuși, ceea ce am publicat nu este așa de urât: ceva din soarele spiritului meu iradiază.

*

Îmi pierd vremea cu fleacuri. Ei și? Îmi dau seama cât de caraghios este să scriu despre aceleași și aceleași personagii ale mahalalei noastre literare. Recunosc că e un viciu de joasă calitate.
Dar cine nu joacă table sau tabinet? Cine nu fumează? Cine nu bea o țuiculiță înainte de masă?
Și la urma urmei, de care lucruri importante să mă ocup? De Dumnezeu? […]

Eugen Ionescu, în Familia, 1934

Deschid oriunde Război cu toată lumea și găsesc extazul. Probabil cea mai bună publicistică pe care a dat-o vreodată cultura română. Presa noastră culturală de azi? Ca un azil de bătrâni inerți spre morți și moraliști. Azi suntem cu toții rezonabili, corecți, politicoși și drăgălași. Puneți pe foc dilemele, observatoarele, decâtorevistele, că vi se pregătește ceva.


5 responses to “scularea din morți

Leave a Reply

