creativitatea continuă

citiți mai întâi mizeriile astea teribile, monumente de prostie, banalitate și naivitate, scrise cu ocazia evenimentului anti-mall, și apoi mai vedem:

Potrivit reprezentantilor Grolsch, Anti-Mall este un proiect prin care artisti necunoscuti incearca sa scoata bani din pasiunea lor, dar „nu este o campanie impotriva mall-urilor”, a subliniat Gabriela Cretu, Global Brand Director la SABMiller.

Ne-au impresionat prin creativitate, dar si prin utilitatea obiectelor pe care le concep. Cateva exemple ar fi […] un economist care confectioneaza bijuterii din materiale neconventionale sau tanara care pregateste accesorii si obiecte decorative din piulite, iar in restul timpului face livrari la domiciliu pe bicicleta”, a declarat brand managerul Grolsch, Andrei Lascut.
(sursa: wall-street.ro)

Grolsch își propune astfel să încurajeze creativitatea colectivă și nonconformismul, în același timp amendând clișeele convenționale cu care ne întâlnim în fiecare zi.

Mai mult decât atât, spiritul locului va fi completat în fiecare zi de formații românești care vor susține concerte: Les Elephants Bizarres, OCS, ROA, Electric Brother, Charlie Boy The Rabbit King, Gojira & Planet H, DJ Bully, alături de trupe experimentaliste.
(sursa: incomemagazine.ro)

felul în care se abuzează de termeni ca „creativitate” și „experiment” (cu tot cu familia lor lexicală) e hilar. totul a devenit de ceva vreme ba creativ, ba experimental, ba ambele la un loc. nefăcând nimic, ești experimental. făcând un gest slobozit, ești creativ. cu alte cuvinte, ești salvat oricum. e bine la toată lumea, e loc pentru toată lumea. uitați de criterii, de spirit critic, de ierarhii; fiți relativiști, fiți experimentali & creativi până la completă uniformizare.

deci cum, nu e o campanie împotriva mall-urilor? păcat. credeam că ne arată, întru veșnică ipocrizie, cum să ne croșetăm hăinuțele în casă.

„creativitatea colectivă” – deci regresăm, regresăm. creativitatea e mai ales colectivă, se știe. dar, în fine, asta explică perfect nivelul „creațiilor” aduse în discuție (bijuteriile handmade din materiale „neconvenționale” – devenite între timp cât se poate de convenționale – care se tot întind ca o ciumă, sau „accesoriile din piulițe”, mmm!).

„clișeele convenționale cu care ne întâlnim în fiecare zi”… vreau să țin minte formula asta, ca să știu să mă revolt la momentul potrivit.

la sfârșit am lăsat pomelnicul de trupe „experimentaliste”, pentru că arta lor e într-adevăr o palmă adusă societății ăsteia convenționale în care trăim. există, văd, un soi de concepție conform căreia tot ce nu e „comercial” (adică să zicem manele sau d-alde connectR et comp.) e deci „de calitate”, valabil artistic; plus creativ și/sau experimental, desigur. imbecilizarea e intensă, suntem proști, naivi și lipsiți de repere. îmi spune o prietenă că de 1 decembrie la eden (palatul știrbei) a fost party cu manele (da’ stai mă că erau din-alea autetice, gen albatros! etc.) și ce s-a mai dansat, ce distracție, ce isterie. păi normal: pentru crema hipsterimii (nu țin să folosesc termenul ăsta, să zicem crema „tinerimii” educate) bucureștene e de-ajuns să atașezi pur și simplu eticheta „ironic” pentru a da drumul la valuri de căcat. or fi manele, dar receptorul e ironic; dansatul pe manele e tot ironic, totul e ironic, deci e safe. manelele sunt de căcat (nu?), dar nu mai sunt de căcat dacă pretinzi că le asculți ironic. adică dacă simulezi ironia. plăcerea manelelor – perversă, vinovată, în cazul ăsta – devine astfel perfect legitimă. pentru că e ironică. dar nici măcar pentru că e ea însăși ironică, nu-i o ironie autentică aici, este pur și simplu o delimitare convențională, ironia fiind, de altfel, o altă noțiune de care se abuzează grosolan, o altă noțiune decăzută. toți suntem, așadar, creativi și ironici. tre’ să fii prost în ziua de azi să nu fii creativ, experimental sau ironic.


7 responses to “creativitatea continuă

  • petrov

    mie imi place albatros neironic.

  • Andreea Giorse

    Si anticliseele astea ale voastre devin, din pacate, teribil de cliseistice si previzibile pentru cei ce au trecut prin Litere si va cunosc pe voi si pe “parintii intemeietori”. Cam prin asta se caracterizeaza si revista aceea pe care ati scos-o la Litere acum. Pacat, talent aveti toti. Desigur, acum o sa spuneti ca voi “savurati” cliseul, in stilul ala binecunoscut de rebeli de Litere, dar nu sunteti convingatori, sorry. Pana la urma, cred ca si asta doriti cu revista “Infinit”, sa ajungeti in mainstream, nu? Sau plimbarile pe la tot felul de sindrofii sunt o forma de geniu si rebeliune si noi nu ne-am prins?

  • voroncas

    @Andreea Giorse
    deci noi (care noi? dar în fine, ți-ar fi destul de greu să explici pertinent) suntem anti-anti-clișeu. deci clișeici etc. atunci ecuația iese bine.

    altfel, văd că ești și inteligentă, și informată, asta-mi place! faptul că n-ai fost în stare să reții/citești corect numele revistei (scoasă la litere – nici detaliul ăsta nu-l știam) mă lămurește întru totul. tragedie ar fi să ajungem prin mainstream.

    și da, suntem niște genii neînțelese și tot restul, asta am vrut să transmit în text, m-ai citit prin spatele rândurilor – virtute tot de filolog, sper. hehe.

    p.s. ah, ai dansat și tu pe mese în eden de 1 decembrie? te-a uns pe suflet anti-mall-ul? io nu te judec, să știi… numa dumnezeu săracu poate.

  • Mihaela Simion

    la naiba cu ea de creativitate, mie imi place ca la tine pe blog ninge.

  • garcea

    yiipiiee deci ma simt avizat ca si io am fost la un bal de boboci la litere, barba am, sunt hetero,(actual hetero e un fel de antitanti) feuerfrei la comentarii. Impactul cu manelele l´am avut in the early nineties, in cadru festiv, la gura sobei stinse de doo ierni, camaradu´de arme cu kalashu´pe genunchi, ofta melancolic “bacpula, e mai rau ca la puscarie!” si acompaniat de duhoarea de vodka si maselestricate mai slobozea cite un crimpei: “haoleu nu ie frate ca al meu..” nu´mi ramine decit sa confirm, dar momentul in care aveam pusca si munitie la indemina fiind ratat(tatatta) nu´mi ramine decit sa´mi rog insistent dusmanii sa se regrupeze intr´o viata urmatoare sau ma rog, cel putin paralela.
    “..o sa beau un pahar cu rom si´mi iau bilet la tarom si plec in Germania..trolllollo” paharu´a fost sticla de vodka, biletu´a fost de la atlassib, destinatia corecta. Beat this Delphi!
    “ si´am gustat strainatateaaa, e mai haina ca moartea” pentru efectul artistic am inlocuit parsiv cu hain, termenu´de comparatie labartzat metafizic peste instinctu´de conservare necesita dezambiguizare. Si mult alcool. Desi se putea si mai rau, sa fiu economist care face bijuterii din piulite expirate. Sieg heil si la gara ca iar m´am lungit.

  • martzipan

    din ciclul “transforma creativitatea ta in bani acum, intreaba-ma cum!”, uite conferinta (promovata de alma mater): http://startub.unibuc.ro/news/link.php?M=14142&N=1094&L=19860&F=H

  • Veta Marx

    Bine văzut evenimentul. Într-adevăr, când îi sui pe scenă pe oamenii cu șobolani îți dai seama că nu încape prea multă creativitate. Asta ca să semnalăm numai unul dintre aspectele pentru care anti-mall a fost o labă tristă. Și aia făcută fără prea multă creativitate. Deși scenografia era ocheiș.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: